Didžiosios kompanijos, nuolat dalyvaujančios viešuosiuose pirkimuose, jaučiasi žlugdomos viešųjų pirkimų įstatymo, pagal kurį projekto įgyvendinimą laimi bendrovė, pasiūliusi mažiausią kainą.
Vienas iš pagrindinių pardavimo vertinimo kriterijų, lemiančių konkurso sėkmę, – mažiausia pasiūlymo kaina. „Ekspertuota kaina susideda iš medžiagų, kurios reikalingos projekto įgyvendinimui, darbo užmokesčio, socialinio draudimo mokesčio ir kitų išlaidų sumos. Tačiau konkursus dabar laimi pasiūlymai, kurių vertę sudaro medžiagų kaina ir 10 proc. nuo jų vertės. Kyla klausimas iš kokių lėšų tada tokios įmonės moka maržą, darbo atlyginimus darbuotojams ir kitas išlaidas? Sąmoningai sunku suvokti tokią situaciją – nelogiška“, – pasipiktinęs dabartine viešųjų pirkimų sistema konstatuoja Raimondas Baikštys.
Vertinimas pagal mažiausią kainą nenaudingas ir perkančiajai organizacijai. Pasak AB „Požeminiai darbai“ direktoriaus, iš pirmo žvilgsnio atrodo, jog ši sistema itin palanki užsakovui. Tačiau organizacija priversta pirkti katę maiše ir su nerimu laukti, ar sugebės įmonė įvykdyti užsakymą. „Nėra jokių garantijų, nors ir pagal viešųjų pirkimų įstatymą, jeigu pateiktame pasiūlyme nurodyta paslaugų ar darbų kaina yra neįprastai maža, perkančioji organizacija privalo pareikalauti dalyvio pagrįsti siūlomą kainą“, – tvirtina R. Baikštys.
Viešųjų pirkimų metu atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją turi būti užtikrintas lygiateisiškumas, nediskriminavimas, abipusis pripažinimas, proporcingumas ir skaidrumas, tačiau dabartinė viešųjų pirkimų sistema ne tik sudaro galimybę manipuliuoti įstatymu, bet ir iškreipia visą rinką. Anot R. Baikščio, vienu metu daugelyje įvairios veiklos sričių kainos buvo išties gan aukštos, tačiau dabar jos absurdiškai žemos ir ta situacija, deja, didelė dalis perkančiųjų organizacijų, net racionaliai neapsvarsčiusios rizikos, pasinaudoja.